Ekonomika

Charakteristika predmetu

               Učivo vyučovacieho predmetu poskytuje žiakom základné vedomosti o trhovej ekonomike, o správaní sa podnikateľskej firmy v trhovom hospodárstve, organizovaní výroby, obchodnej činnosti a súkromnom podnikaní.
               Obsah vyučovacieho predmetu umožňuje pripraviť žiaka samostatne sa zapojiť do organizačnej činnosti všetkých foriem podnikateľských aktivít, poskytuje základné informácie z oblastí marketingu, manažérstva a účtovníctva, daňového a colného systému.
               V úvodnej časti predmetu sa žiaci oboznámia so špecifickou problematikou v oblasti geodézie, kartografie a katastra v rámci SR. Získajú základné informácie o právnych, ekonomických a organizačných vzťahoch medzi štátnou a komerčnou sférou.

Rozpis učiva

4. ročník
(2 hodiny týždenne, spolu 60 hodín)

Teória

1.Postavenie a úloha rezortu geodézie, kartografie a katastra v národnom hospodárstve

  • 1.1 Demokratický právny systém, orgány štátnej moci
  • 1.2 Hierarchia právnych a technických predpisov
  • 1.3 Vývoj organizačnej štruktúry rezortu geodézie, kartografie a katastra
  • 1.4 Povinnosti orgánov štátnej správy na úseku geodézie, kartografie a katastra
  • 1.5 Organizácia komerčnej geodetickej služby
  • 2.Ekonomika

  • 2.1 Základné ekonomické pojmy
  • 2.2 Trh a trhové hospodárstvo
  • 2.3 Úloha štátu v trhovej ekonomike, nástroje hospodárskej politiky štátu
  • 2.4 Hrubý národný produkt, ekonomický rast
  • 3.Cenné papiere

    4.Podnikateľská činnosť

  • 4.1 Podnikanie, druhy podnikania
  • 4.2 Prvotná evidencia a platobný styk
  • 4.3 Oblasť zdrojov podniku
  • 5.Marketing

  • 5.1 Podstata marketingu
  • 5.2 Marketingové koncepcie
  • 6.Manažment

  • 6.1 Základné pojmy
  • 6.2 Manažérske funkcie
  • 6.3 Stratégia a taktika v manažmente
  • 6.4 Personálny manažment
  • 7.Finančné inštitúcie a banky

  • 7.1 Bankový systém, sporiteľne, poisťovne
  • 7.2 Daňový systém
  • 7.3 Colný systém
  • 7.4 Finančné trhy a burzy