9 ZÁKLADNÁ MAPA ZÁVODU, SÍDLISKA A DOPRAVNEJ STAVBY

Základné mapy ČSFR veľkých mierok patria medzi štátne mapové diela: Tvoria súradnicovú lokalizáciu nehnuteľností a ďalších objektov územia sú technickým podkladom evidencie nehnuteľností a na vyhotovovanie účelových máp. Základné mapy vznikajú priamym podrobným meraním ,alebo využitím číselných výsledkov iných doterajších máp. V závislosti od hospodárskeho významu územia a hustoty obsahu mapy vyhotovujú sa v rozličných mierkach 1 : 200 alebo 1 : 250, 1 : 500, 1:1000, 1:2000 alebo 1:5000 v triedach presnosti 3, 4 a 5 podľa ČSN Ol 3411 Mapy veľkých mierok 1980. Podľa triedy hodnotíme aj kvalitu mapy. Základné mapy veľkých mierok môžu mať grafickú alebo digitálnu formu. Triedu presnosti mapovania charakterizujú hodnoty stredných súradnicových a výškových chýb podrobných bodov (mxy a mv ). Trieda presnosti 3 má mxy = 0,14 m. a mv = 0,12 m, trieda presnosti 4 má mxy = 0,26 a mv = 0,18 a trieda presnosti 5 má mxy = 0,50 m a mv = 0,35 m.

Grafická mapa vzniká kartografickým zobrazením na podklade číselných meračských údajov, ktoré sú dokumentované. Digitálna mapa má obsah číselne zaznamenaný na vhodnom pamäťovom médiu počítača, ktorý možno pomocou výpočtovej a zobrazovacej techniky spätne graficky znázorniť alebo inak účelovo využiť napr. na výpočet výmer pozemkov, dĺžok, objemov a pod.

Základné mapy obsahujú geodetické body, polohopis hranice a druhy pozemkov, objekty a ďalšie prvky polohopisu a popis (obr. 9.1 ). Účelové mapy veľkých mierok vznikajú na podklade základnej mapy alebo redukovaného obsahu základnej mapy a zobrazujú sa na nich okrem prvkov základnej mapy aj ďalšie predmety zisťovania a merania určené na daný účel mapy. Medzi účelové alebo tematické mapy patri napr. technická mapa mesta, jednotná železničná mapa, základná mapa závodu, letiska, diaľnice, mapy určené na projektovanie stavieb

214

----------------- ---------------------------------- ----------------------------- ----------------------------

na povrchu, pod povrchom aj nad ním v zastavanej časti závodu a jeho záujmovom území. Používa sa na inventarizáciu budov a technických zariadení, na údržbu, správu a prevádzku závodu, na projektové účely a ako podklad na vyhotovenie požiarnych plánov, evidenciu nehnuteľnosti a pod. Vyhotovuje sa zvyčajne v 2. triede presnosti.

Obsah mapy tvorí polohopis, výškopis, nadzemné a podzemné vedenia, popis a iné údaje dôležité z hľadiska prevádzky závodu. Polohopis mapy tvoria geodetické bodové polia, správne hranice, hranice pozemkov, stavebné objekty a zariadenia Trvalého charakteru, dopravné objekty a zariadenia, žeriavové dráhy, vodohospodárske objekty a zariadenia, podzemné a nadzemné vedenia a ďalšie predmety, podľa požiadaviek používateľa.

216

Obr. 9.2. Ukážka z listu základnej mapy priemyselného závodu

--------------------------------

---------------------------------------

----------------------------------------

---------------------------

máme napríklad v Prahe a v Bratislave (Metodický návod na tvorbu a aktualizáciu digitálnej mapy Bratislavy, ÚHA h. m. SR Bratislavy 1991). Digitálne technické mapy mesta majú proti grafickým mapám viaceré výhody pri tvorbe, evidencii, aktualizácií, údržbe a poskytovaní údajov nielen pre správu a riadenie mesta, ale aj správcov jednotlivých technických vedení v meste. DTMM predstavuje súbor údajov nielen pre Mestský informačný systém, ale aj pre iné informačné systémy o území. Správcom TMM je Útvar hlavného architekta mesta.

9.4 ZÁKLADNÉ DOPRAVNÉ MAPY

Medzi najdôležitejšie tematické mapy veľkej mierky v tejto oblasti patrí Základná mapa diaľnice, Základná mapa letiska a Jednotná železničná mapa.

9.4.1 Základná mapa diaľnice

Základná mapa diaľnice (ZMD) Sa vyhotovuje v mierke 1 : 1000 alebo 1 : 500 podľa jednotných predpisov FMD M 20/11 Predpis pro základní mapu dálnice. Používa sa na dokumentáciu skutočného vyhotovenia stavby, evidenciu nehnuteľnosti a ako mapový podklad pre správu, údržbu a ďalšiu výstavbu. Polohopis sa vyhotovuje v 3. triede presnosti; výškopis v 2. a 3. triede presnosti. Je dvojfarebná-polohopis čierny, výškopis hnedý. Jej správcom je Riaditeľstvo diaľnic.

V polohopise sa zobrazuje zemné teleso, koruna diaľnice, dopravné plochy, technické zariadenia a iné verejné objekty všetkého druhu. Ďalej sa meria a zobrazuje pruh územia v šírke 200 m od osi diaľnice vrátane nadväzujúcich a križujúcich komunikácií, vodných tokov, technických vedení, stavebných objektov, hranice a kultúry pozemkov.

Výškopis je vyjadrený priečnymi profilmi po 10 cm na mape, kótami na spevnenom povrchu a vrstevnicami.

Základná mapa diaľnice obsahuje aj číselné údaje, najmä čísla bodových polí, kilometráž, čísla križujúcich objektov (mosty, toky), miestne a pomiestne názvy a pod. Ukážky TMD sú v [21].

9.4.2 Základná mapa letiska

Základná mapa letiska (ZML) sa vyhotovuje v mierke 1:1000 alebo 1 :2000 pri menších letiskách podľa predpisov FMD M 20/21 Predpis pro základní mapu letište. Základné mapy letiska majú špecifické vlastnosti. Používajú sa pre správu, údržbu; projektovanie a výstavbu nových zariadení, na zaisťovanie bezpečnosti a riadenie leteckej prevádzky a ako podklad na evidenciu nehnuteľností. Polohopis sa vyhotovuje v 3. Triede presnosti a výškopis v 3. alebo 4. triede presnosti (nespevnené plochy).

V ZML sa zobrazujú bodové polia, hranice pozemkov, stavebné objekty, podzemné a nadzemné objekty, budovy pre riadenie prevádzky, dopravné objekty a zariadenia (vzletové, pristávacie, príjazdové

Obr. 9.3. Ukážka z listu jednotnej železničnej mapy stanice

dráhy), odbavovacie a odstavné plochy a signálne zabezpečovacie zariadenia. Výškopis sa zobrazuje výškovými kótami, vrstevnicami a technickými šrafami. Ukážky ZML sú v [21].

9.4.3 Jednotná železničná mapa

Jednotná železničná mapa (JŽM) sa vyhotovuje pre stanice a trate v mierke 1 : 1 000 podľa predpisu FMD M 20/1 Predpis pro jednotní železniční mapu staníc a tratí. Používa sa na riešenie úloh súvisiacich so železničnou prevádzkou, správou a údržbou železničných zariadení (obr. 9.3). Obsahuje polohopis (väčšinou v 3. triede presnosti), výškopis (v 2. a 3. triede presnosti) a popis. V mape sa zobrazuje železničný spodok a zvršok vrátane budov, stavieb a zariadení, ktoré sa využívajú na údržbu a prevádzku. Ďalej obsahuje rozvody technických vedení, križujúce vodné toky, komunikácie a hranice železničných pozemkov. Výškopis obsahuje výšky geodetických bodov, nivelety koľaje, relatívne výšky terénnych stupňov a vrstevnice. Popis tvoria údaje mimo a vnútr i rámu mapového listu podľa značkového kľúča pre JŽM.

Kontrolné otázky

l. Aké účelové mapy poznáte a na aký účel sa používajú?

2. Čo tvorí polohopis technickej mapy mesta?

3. Čo obsahuje a na aký účel sa používa základná mapa závodu?